W dniu 21 marca 2023r. w Szkole Podstawowej im. Szembeków z Siemianic odbyła się nietypowa lekcja fizyki dla uczniów klas 4-8. Uczennice z klasy 7 pod opieką pani Martyny Drobiny przygotowały kilka doświadczeń i zaprezentowały je kolegom i koleżankom. W ten sposób chciały zachęcić młodszych do zainteresowania się naukami przyrodniczymi. Oto niektóre z tych doświadczeń:
- Huśtawka – świeca jest w równowadze, ale po kilku sekundach palenia zaczyna się poruszać jak huśtawka. Raz spalanie jest intensywniejsze z jednej a raz z drugiej strony.
- Maszyna elektrostatyczna – Podczas tarcia przy kręceniu kołem, ładunek gromadzi się w butelkach lejdejskich. Podczas zbliżenia kulek, przemieszcza się on na ich powierzchnię i następuje przeskok iskry.
- Piłka poduszkowiec – po wypełnieniu pustej przestrzeni nadmiar powietrza wydostaje się na zewnątrz i unosi piłkę. Wentylator musi uzupełniać ubytek powietrza. Tarcie o podłoże jest małe i piłka przemieszcza się.
- Butelka z wykałaczkami – na powierzchni wody istnieje błona – napięcie powierzchniowe. Jeśli przechylimy butelkę z gazą, woda zatrzyma się, a wkładane wykałaczki unoszą się do góry, ponieważ drewno ma mniejszą gęstość niż woda.
- Worek z wodą – dziurawimy worek ostrymi ołówkami, a woda nie wycieka, ponieważ ołówki działają jak korek w wannie.
- Suszarka z piłeczką – ruch powietrza wokół piłeczki powoduje różnicę ciśnień. Dlatego unosi się ona, nawet gdy przechylimy suszarkę. Ciśnienie u dołu jest większe niż do góry i równoważy siłę ciężkości.
- Kieliszki z zimną i gorącą wodą – dwie zimne wody mieszają się w kieliszkach, bo mają podobną gęstość. Jeśli gorąca woda jest u góry to ma ona nieco mniejszą gęstość niż zimna i pozostaje u góry.
- Jajka ze sztucznymi ogniami – sztuczka z zimnymi ogniami utworzyła świecące jajka.
- Świeca na talerzyku – pod szklanką wytworzyło się niższe ciśnienie niż na zewnątrz. Aby się one wyrównały to ciśnienie atmosferyczne wcisnęło wodę do wewnątrz szklanki.
- Miecze elektrostatyczne – elektryzują się gromadząc ładunki, które elektryzują folię aluminiową.
- Kulki żelowe – napęczniałe kulki mają podobną gęstość do wody i przenikalność światła, światło podobnie się załamuje, więc po zalaniu kulek wodą, wyłania się kształt.
- Balony z suszarką – tworzy się korytarz powietrzny, a ruch powietrza powoduje wirowy ruch balonów.
- Kołyska Newtona – kulki zderzają się sprężyście. Pierwsza przekazuje pęd drugiej, aż ostatnia wolna kulka odskoczy z taką samą prędkością, jaką miała pierwsza.
Wszystkie doświadczenia się udały. Uczniowie wyrazili chęć kontynuacji takich zajęć w przyszłości.




















